Support Registrera dig
Skapa ditt online-CV

Gör en CV-hemsida

Hur du gör ditt CV online

Hur kan en CV-hemsida hjälpa mig?

Kasta pappret! Här är några av anledningarna till varför en CV-hemsida kan hjälpa dig i ditt jobbsökande:

1. Ger dig kontroll över intrycket du ger. Det är idag vanligt att arbetsgivare googlar dig. Vad vill du då ska synas först? Lämpligtvis kommer det första sökresultatet din professionella CV-hemsida som du kan styra och som visar dig från din bästa sida.

2. Hjälper rekryterare att hitta dig. Arbetsgivare vet inte vem du är än, men de vet vilka färdigheter de letar efter. En CV-hemsida med specifik välskrivet innehåll kommer hjälpa dig att synas bland säkresultaten för den typ av arbete du vill ha.

3. Visar att du är webbkunnig. Inom många branscher är det idag viktigt visa att du inte lever på medeltiden. Ett online-CV visar att du tar din karriärsökning seriöst och att du är uppdaterad på de senaste webbtrenderna.

4.Framhäver din personlighet. Något ett stycke papper inte kan göra är att ge en hel och rättvisande bild av vem du är. Arbetsgivare är intresserade av din erfarenhet, men de vill också veta mer om din personlighet. Din CV-hemsida är din chans att visa dina rätta färdigheter och samtidigt framhäva dig som den typen de skulle vilja äta lunch med.

5. Det är roligt. Jobbsökande är utan tvekan tufft. Du ska försöka visa att just du är unik och kvalificerad på bara några sidor och därefter skickar du in det för att det sedan ska hamna i en hög av andra papper. Genom att göra din egen CV-hemsida är du proaktiv och skapar något som faktiskt speglar vem du är, inte den versionen som man kan läsa på ett papper. Om du arbetar i en kreativ bransch är en CV-hemsida ett fantastiskt sätt dig att visa upp ditt arbete och samtidigt berätta vem du är.

Hur skapar du en hemsida för ditt online-CV?

Du skulle kunna skapa en ensidig hemsida, klippa ut och klistra in text från ditt CV och bara få det överstökat. Men med den metoden går du miste om många potentiella fördelar som ett online-CV eller CV-hemsida ger.

Vi rekommenderar istället att du börjar med dessa grundstenarna:

Startsida
Din förstasida är din chans att introducera dig själv och att låta arbetgivare veta att de har hamnat rätt. Se till att ditt namn och din titel/position syns klart och tydligt genom placera dem som rubrik och underrubrik. Lägg sedan till en kort introduktion av vem du är och vad för arbete du utför.

Bortsett från om du har ett mycket kreativt yrke med fantastiska bilder att visa, så är det antagligen bäst att välja en avskalad, enfärgad bakgrund, med ett litet och högkvalitativt ansiktsfoto av dig, tillagt som ett fotoelement i innehållsfältet. Även de allra snyggaste vinner på att välja ett litet och diskret foto, istället för ett gigantiskt ansikte som täcker hela startsidan.

CV
En del gillar att lägga hela deras CV på startsidan. Fördelen med det är att det går fort—det ger arbetgivare exakt vad de letar efter utan att behva klicka någon annanstans. Men det är också en bra idé att ge ditt CV en egen sida på din webbplats.

Den sidan kommer mest likna din pappersversion av CVt. Använd elementen för rubriker och horisontella linjer för att dela upp sidan och använd textelementet för dina punktlistor. På den här sidan är det bäst att hålla det enkelt–även om en hemsida ger dig chansen att göra en massa kreativa saker, så vill du fortfarande ge potentiella arbetsgivare vad de letar efter: ett tydligt CV som visar vad du har gjort.

Yrkesmässiga referenser
I många CVn lägger du till en lista med referenser i hopp om att arbetsgivare ska ringa upp dem och få höra hur fantastisk du är. Med din egen hemsida kan du hoppa över det steget, och istället visa direkt vad dina mentorer och kollegor tycker om dig. På så sätt får arbetsgivare en känsla av hur du är som arbetskollega, utan att ens behöva lyfta luren.

Be dina mentorer, kollegor, eller före detta kunder att skriva några rader o varför de gillar att arbta med dig, och inkludera detta sedan på den här sidan. Du kan också kopiera referener från du fått på LinkedIn.

Arbeten och Prestationer
Fördelen med att bygga din egen CV-hemsida är att du verkligen kan visa upp ditt arbete istället för att bara nämna det i bakgrunden. Det här är din chans att gå utanför den formella och ibland tråkiga punktformen, enligt vilken de flera CVn är skrivna. Om du arbetar i en kreativ branch är det här sidan där du kan ladda upp foton, videor, eller länka till ditt arbete.

Om du arbetar mer traditionellt kan du fortfarande ge exempel på vilken typ av arbete du har gjort och vad du har åstadkommit. Tänk i stil med "vad är jag mest stolt över?", snarare än "25% ökad vinst över kvartal 3...", försök att beskriva din framgång på ett narrativt sätt, så att arbetsgivarna får en känsla för hur du arbetar.

Kontakt
Underlätta för andra att ta kontakt med dig. Du kan skapa en separat kontaktsida med dina uppgifter (och kanske ett kontaktformulärelemet om du vill att folk ska kunna skicka in förfrågningar via din webbplats. Eller så kan du skippa hela den sidan och lägga till din kontaktinformation i sidfoten eller i sidmarginalen. På så sätt kommer det synas på alla sidorna, och det är omöjligt att missa.

Fler idéer till din CV-hemsida

Du vill inte snåla med text på din CV-hemsida, då riskerar du att de sökmotorer du vill attrahera inte kommer kunna hitta dig. Men om du känner att det blir för långrandigt har vi några idéer för hur du kan göra:

  • Länka till texter du skrivit på andra hemsidor, eller ännu bättre, starta din egen blogg.
  • Videor på dina föredrag (förutsatt att du är en fantastisk, TED-talk-värdig presentatör, förstås).
  • Skapa en tidslinje av din karriär i en app som Tiki-Toki, Dipity, eller TimeGlider, och lägg till det på din hemsida genom att använda ett Widget/HTML-element
  • Du kan också använda en tjänst som Infogram eller Piktochart för att skapa enkel informativ grafik för att ge dina besökare ett mer livfullt intryck av dig.

Att tänka på och att undvika gällande CV-hemsidor

  • Dela inte upp ditt CV i för måga separata sidor. Du behöver inte en hel sida för utbildning, en andra för erfarenheter, och en tredje för färdigheter. Det gör bara att man behöver klicka dubbelt så många gånger för att få en hel bild av vem du är. Gör livet enklare för dem och lägg all viktig info på en och samma sida.
  • Skriv inte irrelevant information. Det finns en anledning till varför CVn är 1-2 sidor långa. Arbetsgivare vill endast ha det nödvändiga. Detsamma gäller för din hemsida.
  • Kosta på dig ett bra fotografi av ditt ansikte. Använder du ett utklipp ur ett annat foto eller ett pixligt och suddigt foto? I så fall är det dags att investera i ett bra fotografi av dig själv.
  • Spendera inte så mycket tid på design att du glömmer bort innehållet. Även om de kanske uppskattar ditt val av färg och font, så måste arbetsgivare i slutändan vara säkra på att du har rätt kompetens för jobbet. Det är därför viktigt att spendera mest tid på att beskriva dina färdigheter och erfarenheter på tydligt som möjligt.